keskiviikko 7. syyskuuta 2016

EKAT FIILIKSET IRLANNISTA

Huh! Täällä mä nyt oon. Lauantaina aamulla saavuin ja vietin päivän perheeseen tutustuen, sunnuntaina lähdin tutustumaan kaupunkiin naapurin au pairin kanssa. Maanantaina oli eka työpäivä ja illemmalla kävin kahvilla parin toisen au pairin kanssa. Tiistaina taas viettelin päivää pelkästään kotosalla, koska väsymys oli niin kova. 

Vaikka työ ei sinänsä ole rankkaa, mä vain vien lapset kouluun, haen ne ja vähän leikin muutaman tunnin ja sen jälkeen oon vapaa, silti musta tuntuu sekä henkisesti että fyysisesti aika väsyneeltä. Ehkä väsymys johtuu tästä kaiken uuden kokemisesta ja uudesta rytmistä, oonhan mä lomaillut jo viime kevään ylppäreistä lähtien. Lapsiahan tässä perheessä on kolme, kuusivuotias tyttö, 7 ja 9- vuotiaat pojat. Harmikseni en saa jakaa kuvia lapsista sosiaalisessa mediassa tai blogissa, joten näiden puolen vuoden ajaksi mun täytyy tyytyä kuvailemaan kaupunkia ja omia askareita ei sillä että siinä mitään vikaa olisi. ;) 

Lapset ovat aivan älyttömän ihania, vaikkakin tyttö testasi mua erittäin kovasti eilen. Halusi jäätelöä, mitä ei arkipäivinä saa ottaa. Yritti luistaa kotiläksyjen tekemisestä, huoneen siivoamisesta, ja tänään aamulla hiusten harjaamisesta, aamupalapöydän siivoamisesta, ja vieläkään en tiedä pesivätkö lapset oikeasti hampaansa. Kokemuksesta tiedän kuinka helppoa on valhedella pesseensä hampaat, mutta ehkä mun pitäisi luottaa näihin lapsiin enemmän, hah. 

Koska mä oon aika herkkä ihminen, pelkäään koko ajan että teen jotain väärää. Maanantaina illalla jäin päivälliselta pois ja tajusin yöllä etten ollut jutellu host äidin kanssa seuraavasta päivästä ollenkaan tai miten edellinen oli mennyt. Panikoin sitä sellaisen reilun tunnin verran, kunnes nukahdin uudestaan. 

Perheen vanhemmat ovat kuitenkin aivan älyttömän ystävällisiä! He yrittävät keksiä puheenaiheita ja juteltavaa ja saavat mut tuntemaan itteni tervetulleeksi tähän perheeseen. Ehkä se kuitenkin johtuu siitä että mä olen suomalainen, koska koen välillä olon vähän ahdistavaksi kun istun ainoana ventovieraana henkilönä ruokapydässä. En tunne tätä perhettä, he eivät tunne mua. Välillä mietin että miten tää perhe pystyy elämään elämää rauhassa kun aina on joku ihme hörhö talossa? Kotona Suomessa on aina niin mukamas henkisesti rasittavaa kun on vieraita kylässä. 

En koe varsinaista koti-ikävää, mikä johtuu ihan täysin siitä että asuin jo ennen tätä kolme vuotta itsenäisesti. Sen sijaan on ikävä Suomen ja oman perheen tapoja. Sitä että päivällisen jälkeen voi sulkeutua huoneeseen, lähteä talosta kahden tunnin lenkille kenellekkään ilmoittamatta ja syödä jääkaappi tyhjäksi. Täällä tuntuu epäkohteliaalta sulkeutua huoneeseen aivan täysin, käyn aina välillä alakerrassa katselemassa mitä tapahtuu. En kehtaa lähteä lenkille ilmoittamatta ja en todellakaan kehtaa syödä jääkaappia tyhjäksi. Ikävöin myös vanhoja kavereita, koska tuntuu että täällä on aika vaikeata löytää niitä oikeita ystäviä, vaikka seuraa löytyykin aina. Mun pitää kuitenkin rauhoitella itteäni ja ajatella että mulla on vielä puoli vuotta aikaa tutustuaa ja solmia ystävyyssuhteitaa! 

Sopeutuminen on siis vaikeata, mutta Dublinista mä tykkään todella paljon! Tässä lähellä on valtavan kaunis puisto, missä on ruusutarha ja vanhoja linnaraunioita, ja siellä mä oon tähän mennessä käyny juoksulenkeillä! Muutenkin pidän tästä perheestä paljon, ja alkuhan on aina jokaiselle vaikea. Irlantilaiset ovat kuitenkin mun mielestä vähän eriskummallista porukkaa, niistä ei oikein ota aina selvää. Tänään kaupassa törmäsin vahingossa mieheen, joka nauroi ja sanoi ettei hänellä ole nyt aikaa tanssia mun kanssa. Otin myös pari kuvaa läheisestä kukkakaupasta ja kaupan myyjät alkoivat nauramaan kun näkivät mut ottamassa kuvia. Kipitin nopeasti pois samalla kun myyjät olivat jo tukehtumassa omaan nauruunsa. En ymmärrä?!

Lähteä en missään nimessä halua. Oon jo vähitellen rakastunut tähän kaupunkiin ja alkanut ymmärtämään perhettä ja arkea, ja onhan tää vasta mun viides päivä! Innolla ootan Dublinin syksyä (nyt on tuhottoman kuuma) ja tietenkin joulua... mä odotan aina joulua. Jännää aina nähdä minkälaista eri kaupungeissa on jouluaikaan, ah. 

14 kommenttia:

  1. Tosi mielenkiintoinen postaus ja jään innolla seuraamaan, miten sun au pair -aika menee! :-) Uudet asiat ja uudet rutiinit ottaa toki ekana koville, mutta kyllä se siitä. Ja mä kyllä uskon, että sä pian myös uskallat syödä jääkaapinkin tyhjäksi haha :-D

    http://olderthanyesterday.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeps, mä osasin kyllä odottaa että ekat päivät on niitä raskaimpia. Nyt tänään on jo alkanut helpottamaan aavistuksen, mutta vielä on paljon opittavaa! Mä oon itseasiassa alkanut keräämään oman huoneen kaappiin leipää ja muuta syötävää, niin muillekkin jää jotain kun mä en syö keittiötä tyhjäksi... :D

      Poista
  2. Toi paikka näyttää tosi upeelta! Nauti ihan täysillä :-)

    ~ Jasmin N
    Little Things With Jassy
    Bloglovin’

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Dublin on kyllä omasta mielestäni aivan ihana kaupunki! <3

      Poista
  3. Niin tuttuja tunteita!
    Vaihto-oppilaille aina puhutaan paljon kulttuurishokista, jonka yksi (kymmenistä) tunnuspiirteistä on väsymys. Kaikki uusi. Minullakaan ei ole rankkoja työpäiviä - ei mitään verrattuna aikaisempiin - ja silti nukahdan aikaisin ja nukun paljon paremmin kuin mitä nukuin Suomessa. Lapset syövät energian :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sen mäkin oon huomannut että nukahtaminen käy nopeasti! Mulla kestää yleensä aika kauan nukahtaa, mutta täällä päivän päätteeksi simahdan lähes heti. Kulttuurishokkia mä oon vähän epäillytkin, mutta nyt tähän alkaa jo tottumaan :)

      Poista
  4. Tsemppiä ekoille viikoille! Mulla eka viikko varsinkin oli jatkuvaa itsensä kyseenalaistamista että "miksi mä oikein tulin tänne, onko musta oikeesti au pairiks!?" Koti-ikävä oli myös ekalla viikolla pahimmillaan. Nyt oottelen koska toinen koti-ikävä aalto iskee xd

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! <3 Mullakin on tuota kyseenalaistamista, välillä en ymmärrä miksi ihmeessä halusin muuttaa vieraaseen perheeseen hoitamaan lapsia puoleksi vuodeksi. Tää vaikuttaa kuitenkin kaikista vaikeuksista huolimatta mukavalta ja kaupungista pidän ihan älttömästi, eli mun päätös tuntuu loppujen lopuksi hyvältä!

      Poista
  5. Jännä miten erilaisilla fiiliksillä eri ihmiset on ekan viikon aikana vieraassa maassa vieraassa perheessä! Ite en oikeen hiffannut koko juttua ensi alkuun, sit tuntui innostus ja sit jotenkin taas en käsittänyt koko hommaa. Mut koti-ikävää, tai suomi-ikävää, tai oikein mitään ikävää ei vielä näin kuuden viikon jälkeenkään ole kuulunut :D Mut ton väsymyksen allekirjotan minäkin, ekat kolme-neljä viikkoa olin vaan niiiiin uupunut koko ajan vaikkein oikein tehnytkään mitään. Mut luulen, et se vaan johtu just siitä, että aivoille tulee niin paljon uutta asiaa, et sit tarvii untakin paljon enemmän kun normaalisti - nyt alan taas olla sellaisessa normi 7-8h yöunissa sen 111-12h sijaan mitä vetelin alkuun hah! Mut hei tsemppiä, kyllä se arki siitä lähtee rullaamaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia hurjasti, tsemppiä sullekin! <3 Onhan tää kieltämättä aikamoista tunteiden vuoristorataa, tänään aamulla mieli on korkeella ja olin erittäin onnellinen, nyt illalla oon ihan rättiväsynyt ja itkuinen...

      Poista
  6. Toivottavasti sulla sujuu sielä asiat hyvin! Mun yks kaveri oli perheessä Espanjassa ja kun se meni käymään viikon lomalla kotonaan niin perhe soitti perään ja ilmoitti, ettei tarvitsis enää palata. Syynä oli ilmeisesti se, että lasten oma äiti oli tullut mustasukkaiseksi siitä, että hänen lapsensa kokivat aupairin omaksi äidikseen, turvakseen ja uskoutuivat hänelle enemmän kuin vanhemmilleen. Silti, upeita maisemia ja varmaan huikeita tunnelmia. Toi kulttuuri on varmasti mukava ja löydät siitä uusia asioita sitten asuessasi sielä pidempään.

    http://finnlandsnorsk.blogspot.com/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho! Tähän mennessä on kaikki sujunut hyvin, vaikka mokia teenkin ja välillä on vaikeata ymmärtää näiden sääntöjä. Toivottavasti ei käy kuten sun kaverille, tuollanenhan on ihan hirveätä!

      Poista
  7. Siistiä säkin oot Irlanissa! Ite oon vaihdossa Corkissa. Liityin lukijaksi, koska kiinnostaa lukea samasta maasta!

    http://kristiinaino.blogspot.ie/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi Cork löytyykin mun ämpärilistalta mitä tässä maassa pitää nähdä! Mä oon yrittänyt löytää au pair/vaihtari blogeja Irlannista mutta yllättävän vähän löytyy, vaikka suomalaisia täällä kyllä riittää... :D

      Poista