torstai 15. syyskuuta 2016

INTERRAIL - PUOLA


Saksa jätettiin taakse ja uuden kameran turvin uuteen maahan! Vihdoinkin pääsen ihan kameralla otettuihin kuviin. Tuntuu muutenkin hyvältä päästä taas muistelemaan reilausta, välillä ikävöin kovasti kaikkea sitä mitä matkalla tuli koettua. Näin jälkeenpäin mä arvostan suuresti mun reissua ja sitä mitä näin, tein, kaikkea mitä tapahtui!




 KRAKOVA 3.7-5.7

Krakovassa satoi ja taivas oli harmaa kun meidän juna saapui asemalle. Jotenkin olo oli kuitenkin hieno, oli jännää ajatella että oli Puolassa. Maassa missä en koskaan oikeastaan ajatellut käyväni. Puola ei ole ikinä houkutellut mua (jos sen historiaa ei lasketa mukaan) mutta siellä sitä nyt oltiin. 

Vaikka meidän hostelli ei ollutkaan se kaikista hienoin, mun mielestä se antoi hyvän kuvan Puolasta. Huoneissa oli kolmikerroksiset kerrossängyt ja ikkunasta näkyi karu asfalttinen takapiha. Hostelli oli mahtavalla sijainnilla, aivan vanhan kaupungin reunalla. Lyhyen kävelymatkan päästä löytyi kaikki nähtävyydet ja kaupat. 

Olin tätä postausta tehdessä aika yllättynyt kun aloin miettimään mitä me ensimmäisenä päivänä tehtiin: muistelin meidän olleen aika väsyneitä ja jääneen hostellille. Mun kuvat kertovat kuitenkin jotain ihan muuta! Päivän aikana käytiin keskustorilla, käveleskeltiin vanhaa kaupunkia, kierrettiin Wawelin linnan ympäristöä, vierailtiin hautausmaalla ja mä löysin mun etsimän Singin in the rain-Gene Kellyn.  Taidettiin myös piipahtaaa shopping centeriin mistä ostin valtavan suklaalevyn, jonka perään vieläkin haikailen, oli niin hyvää...




Seuraavana päivänä tehtiin visiitti Krakus Moundille. Kukkula on ihmiskäsien luomus, ja sen oikeaa tarkoitusta ei ole vielä löydetty. Kukkula on tavallaan Krakovan oma Stonehenge. Suosittelen lämmöllä tätä paikkaa, kukkula oli helppo löytää ja kivuta ylös, maisemat ovat upeat! Paikka on myös loistava vaikka piknikille. Krakovassa on myös muistaakseni kaksi toista samankaltaista kukkulaa. 

Samaisena päivänä tutkittiin myös vanhaa kaupunkia vähän lisää ja käytiin shoppailemassa. Suurimmaksi osaksi nähtiin ainoastaaan vanhaa kaupunkia, mutta en kokenut että uudempaa puolta tarvitsikaan nähdä. 



AUSCHWITZ & BIRKENAU 5.7

Viimeisenä Krakova-päivänä lähdettiin päiväreissulle Puolan kuuluisimmalle nähtävydelle, toisen maailmansodan järkyttävälle massamurhapaikalle. Mä en oikein osaa sanoa mitään tästä paikasta, en vain keksi sanoja kuvaamaamaan näitä leirejä. Meidän opastettu kierros oli erittäin hyvä, opas oli aivan mahtava, hän osasi tuoda synkkiin hetkiin vähän iloakin. Kertoi pari onnellistakin tarinaa näistä leireistä, oli vähän kepeämpi, mutta kunnioitti syvästi paikan historiaa. Kierrokseen kuului paikkojen esittelyä ja historian selittämistä, ja mä nautin reissusta ihan täysin siemauksin, vaikka tyhjentävä kokemus olikin. Olo oli ristiriitainen, välillä teki mieli itkeä ja paeta koko paikasta, välillä jäi vain ihmettelemään elämää. 

Illemmalla oli vähän pöllähtynyt olo. Näin herkkänä ihmisenä mä otin tän reissun aiak raskaasti, enkä oikein osannut pukea mun fiiliksiä sanoiksi tai teoiksi. Onnistuin kuitenkin hyppäämään yöjunaan meidän viiimeiseen kohteeseen Tsekkiin päin. Junamatkasta mulla on hassut muistikuvat, nukuin muistaakseni amerikkalaisen pojan vieressä joka aina vähitellen kaatui mua päin ja jossain vaiheessa yön mittaan heräsin mun kasvot hänen hiuksissaan. Ihanaa. Häshtäg vain yöjunat. 


KOHOKOHTA: Auchwitz, ehdottomasti. Jotain mitä en välttämättä halua enää koskaan kokea, mutta mikä piti kokea kerran elämässään. 

FIILIS: Krakovan vanha kaupunki on keskiaikainen kaupunki, mikä oli jotenkin kivaa virkistystä antiikin, renesassin ja barokin jälkeen. Puolasta jäi kuitenkin vähän ristiriitaiset olot. Mä en vieläkään oikein ymmärrä miksi. Oon miettinyt että ehkä se johtuu kielestä, ihmisistä, yleisestä tunnelmasta...? En osaa sanoa. Fiilis ei ole kuitenkaan paha, vaan muistelen lämmöllä Krakovan kaunista, aivan upeaa vanhaa kaupunkia ja keskitysleiri-reissua. 

4 kommenttia:

  1. Mä reissasin ympäri Puolaa kaks viikkoa viime vuonna ja se oli yksi mun lempparimaista itä-Euroopassa! Mä olin Krakovassa neljä päivää ja silti tuntui että olisi voinut kierrellä ja tutkia paikkaa enemmän. Zakopanen vuoret oli myös huikeat ja tykkäsin Gdanskista tosi paljon :D Kielimuuri oli välillä aika jäätävä, mutta ihmiset mun mielestä tosi sympaattisia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kielimuuri oli kyllä ihan älytön! Puolasta (tai Krakovasta) tykkäsin kyllä mutta verrattuna niihin muihin maihin joissa kävin, Puola jäi kyllä muiden varjoon. Toisaalta jos olisin käynyt vain pelkästään Puolassa, olisin varman rakastunut maahan! Eli siis kokemuksena ei missään nimessä ollut huono, päinvastoin <3

      Poista
  2. Wau ootte käynyt Auchwitsissä! Siis oon kattonut viimeaikoina ehkä liikaa dokumentteja Natseihin liittyen, mutta mielestäni ne on tiedettävä. Se on yksi tärkein osa Euroopan historiaa ja viimeisimpiä merkillisiä kokonaisen uskonnon poistoyrityksiä maailmanpäällä. Jotenkin ois niin hienoa päästä käymään näissä paikoissa missä oot käynyt, kaikki kaupunkikuvat aiheuttavat mulle semmosen Wau-efektin, kun oon niin vähän käynyt matkoilla!

    http://finnlandsnorsk.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla että kuvat ovat onnistuneita, vaikka olivatkin mun ihka ensimmäisiä uudella kameralla jota en oikeastaan osannut käyttää... :D Keskitysleireillä vierailu oli kyllä aika pysäyttävä kokemus! Toinen maailmansota on aina kiehtonut mua, mitkä tapahtumat johti sen alkuun ja miten se muutti koko maailmaa. Natsien lopullinen ratkaisu oli ja on jotain järkyttävää, samaan syssyyn pitää lisätä myös Mussolinin teot ja vainot.

      Poista